Bos/Crossloop

DSC06890

Bij een crossloop of trailrun gaat de route over alles, behalve prachtig glad asfalt. Meedoen aan een cross is weer eens wat anders dan een reguliere wedstrijd en vraagt ook een andere inspanning van jou en je lichaam. Nu komt het aan op balans en techniek, want blubber en hobbeldebobbelbospaadjes zijn een uitdaging voor je gewrichten, spieren en pezen: probeer maar eens níet door je enkels te gaan of weg te glijden en je schoen te verliezen.

Iedere loper of loopster zou eigenlijk eens in de week een crossloop in zijn of haar training moeten inbouwen. Een crossloop, oftewel het hardlopen door het bos of op onverharde (zand)paden en op geaccidenteerd terrein, maakt je sterker. Niet alleen fysiek maar ook psychisch. Crosslopen betekent niet in je ritme komen en je kop er bij houden. Er liggen gevaren en valkuilen op de loer. Paden met kuilen en wortels, sterke stijgingen of dalingen, rul zand of modderige paden. Dit alles zorgt er voor dat je steeds alert moet blijven. Let je een keer niet op dan kan het zo maar zijn dat je languit gaat.

Je komt niet in je ritme zoals je dat bij een duurloop op verharde ondergrond gewend bent. Daar loop je op je routine. Een crossloop vergt veel meer van je spieren en je cardiovasculaire systeem – je hart en je bloedvaten. Steeds weer moet je balans vinden. De kracht van de afzet die in het rulle zand verdwijnt. Het zorgt er voor dat je veel sneller moe bent en de spieren in je (boven)benen sterker aanspreekt. Maar niet alleen je beenspieren ook je buik- en rugspieren (romp) doen volop mee. Zorg er daarom voor dat als je gaat crosslopen ook je romp in conditie is.

Je lichaam heeft veel minder te lijden als je op moeilijke, maar zachte ondergrond loopt. Een dergelijke bodem is meer ‘vergevingsgezind’ en staat je toe vaker te lopen, met minder kans op blessures als shin splints, stressfracturen en problemen in de lage rug.

Crosslopen betekent ook dat je niet bang moet zijn om vies te worden. Maar crosslopen is vooral ook leuk, ruig en stoer. Heb je geen zin aan weer zo’n training op de weg? Doe in plaats daarvan een crossloop en ‘beul’ jezelf eens heerlijk af. Vermoeidheid, een voldaan gevoel naderhand en succes verzekerd. Al met al draagt crosslopen er aan bij dat je sterker en scherper wordt. De kracht die je opdoet met een crossloop komt je weer goed van pas in wegwedstrijden.

Ben je klaar om een crossloop of trail te lopen dan moet je zorgen voor goed schoeisel. Schoenenfabrikanten maken hiervoor speciale hardloopschoenen met stevigere zolen met veel grip en duurzaam materiaal aan de bovenkant. Ook zorgen deze ervoor dat het water niet in de schoen blijft.

Heb je nog nooit een crossloop gedaan? doe het de eerste paar keren rustig aan. Beperk je tot een crossloop van maximaal 20 minuten. Houdt er rekening mee dat je sneller vermoeid zult raken. Begin kalm en in een rustig tempo. Het is een goed idee om het parcours eerst een keertje te wandelen om het te leren kennen en gewend te raken. Als je nooit eerder een cross hebt gelopen dan moet je fysiek – lichaam en voeten – wennen aan het terrein. Je kop aan het steeds maar weer alert zijn en blijven. Het meest belangrijk is echter dat je niet vergeet te genieten! Crosslopen doe je in de natuur dus kijk ook goed om je heen en geniet! Ook as het regent of sneeuwt, want ook dan is er genoeg te zien. Maar houdt wel je kop erbij!

Een cross training kun je heel goed in de Besselinkschans doen, de Lochemseberg of in Montferland.

Bron: http://www.kariboes.nl/